Frågor & Svar

Vilka djur har ni på skolan?

Vi har rid- och travhästar, alpackor, marsvin och kaniner.

Får eleverna ha era djur på foder på sommarlovet?

Ja det finns möjlighet att få låna våra hästar och smådjur på sommaren under förmånliga villkor. Skolan betalar t.ex.. hovslagare, träckprov (avmaskning vid behov) samt alla tävlingsavgifter.

Jag har hört att man får träna extra hos er, stämmer det?

Skolan har ett ansvar för att alla elever uppnår målen. Om t.ex. en elev har stora förkunskaper i körning men svaga kunskaper i ridning när den börjar hos oss får den för att nå målen i kursen ”Ridning och körning” extra undervisning för att nå betygsmålen.

Våra lärare har även en del undervisning utanför skoltid där det finns möjlighet för intresserade elever att delta.

Är det mycket körning är det hos er jämfört med andra skolor med samma program?

Nej tvärtom, det är svårare att lärare sig rida jämfört med att lära sig att köra. Generellt rider våra elever fler lektioner än vad de kör i årskurs ett. Vi har valt att förlägga hela kursen “Ridning och körning” i årskurs 1 eftersom den ligger till grund för kurserna ”Ridning” och ”Trav”, vilka ingår i respektive profil som man väljer inför läsår två.

Hur fungerar boendet hos er?

Vi erbjuder elevboende i vår lägenhet på skolhusets övervåning, där det finns fem enkelrum. Två av rummen är större och kan vid hög belastning användas som dubbelrum. De elever som har häst med sig till skolan har företräde till rummen.

Det finns möjlighet att via skolan boka lägenhet hos Bollnäs bostäder nere i Arbrå samhälle eller att själv kontakta Bollnäs bostäder och hyra lägenhet direkt av dem.

Läs mer om boende hos oss under fliken ”Boende”

Har ni eget stall?

Ja, vi har ett nyrenoverat stall med 15 boxar.

Får man ta med sig egen häst?

Ja, eleverna har företräde till att hyra stallplats hos oss.

Se under fliken ”Vårt stall / Ta med egen häst” för mer info om priser och hyresavtal.

Får man rabatt om man har egen häst i undervisningen?

Ja, när eleven har med sig sin häst i undervisningen ersätter vi varje lektionstillfälle, om din häst går med i undervisningen med annan elev utgår dubbel ersättning!

På detta sätt blir det ganska lätt för våra elever att få ”gratis” stallhyra.