Naturbruksprogrammet DJURVÅRD

Nytorps hästgymnasium (NYT) skolkod 2114

Som elev hos oss är tanken att du utifrån en gemensam grund i Naturbruksprogrammet profilerar din gymnasieutbildning utifrån dina speciella intresseområden. Vårt samarbete med arbetsmarknaden genomsyrar hela din utbildning.

Syftet med utbildningen är du blir konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Vår programplan ger dig grundläggande högskolebehörighet. För de som vill erbjuds utökad behörighet och möjlighet finns att välja bort högskolebehörigheten och istället läsa fler kurser om djur.

Här får du kunskaper om att sköta både sjuka och friska djur. Utbildningen ger dig en fördjupad kunskap i sjukdomslära, lagar och bestämmelser som rör arbete med skadade och sjuka djur. I vår utbildning ingår D-9 utbildning. Med denna blir du konkurrenskraftig på arbetsmarknaden som djurvårdare. I vår utbildning fördjupar vi oss i djursjukvård inom smådjur, vill du läsa djurvård inom häst väljer du hästhållning.

Elevutrustning: Alla elever får jodpurs med stålhätta, arbetskläder och en skoldator.

APL

Du har totalt 15 veckor praktik (APL) där du är ute hos våra praktikgårdar. Vi har många samarbetspartners och du erbjuds en bred praktik med hög kvalité. Möjlighet finns att göra praktik utomlands i årskurs 3.