Myrsjö Gård i Torstuna är en gård som gladligen tagit emot praktikanter från Nytorp. På gården har de i flera år fött upp kvalitethästar. De bedriver seminstationen med tio stycken avelshingstar och har på gården ett flertal uppstallningsplatser för unghästar och fölston. På Myrsjö Gård finns hästar utav alla möjliga raser och storlekar.

– Jag tycker hästar ska vara till för alla, därför finns det lite av varje här, berättar Anita Rostner som sedan 12 år tillbaka drivit gården tillsammans med Anders Plamer.

– Vi har allt från dressyr och hopphingstar till kallblodstravare, ponny, islands och varmblodshingstar. Det finns hästar för alla användningsområden.

En av de Nytorpeleverna som hade in praktikplats på Myrsjö Gård under fjolåret fick fortsatt sommarjobb på gården och Anita Rostner är mycket nöjd med de praktikanterna som hittills varit där från vår skola och ser framemot att lära fler gymnasieelever om hur det är att driva en hästgård.

Myrsjö Gård är vana praktikvärdar och är noga med att det ska vara meningsfullt och lärorikt att ha sina praktikveckor på gården. Som praktikant på Myrsjö Gård får du vara med och ta hand om de vardagliga sysslorna i stallet, samt vara med på seminstationen, tappa hingstar och vara med på alla fölningar.

– Är det ett sto som är på väg att början föla mitt i natten väcker jag praktikanterna så de får vara med på fölningen. Man får under sin praktiktid här en god chans att lära sig mycket om hästskötsel, avel och fölets första tid i livet.