Idah Medelberg går i årskurs 1, 2021-2024

Jag kommer från Nor, en by utanför Järvsö. Jag har ridit hela livet, mest som ”skogsmulle” men på senare år har jag satsat mer på min ridning. Jag vill bli duktig att rida.
Jag sökte till skolan för att jag redan red för skolans ridlärare och jag ville fortsätta med det. Jag trivs jättebra på skolan. Det är häst hela tiden. Både på schemat och på fritiden. Jag är i stallet så mycket jag kan. Rider och kör skolans hästar på helger och lov och pysslar även en del med skolans andra djur.

Jag bor på elevhemmet. Där jag bor i Nor går det ingen kollektivtrafik så jag kan ta mig till skolan. Men det är bra, Jag trivs jättebra på elevhemmet och så får jag nära till stallet och kan vara där så mycket jag vill. Elevhemmet är jättefint, helt nyrenoverat och jättebra kamratskap. Jag jobbar i stallet också. Det är jättebra ordnat för oss elever. Vi får skriva upp oss på arbetspass. Är vi under 18 år måste vi jobba två och två, men sen, när vi fyllt 18 får vi jobba ensam. Superbra träning om man vill få jobb med hästar efter skolan. Plus att det är ett kul jobb och vi får bra lön.
En till sak som är bra är att ämneslärarna som har matte, svenska, engelska osv gör ämnena intressanta genom att de har uppgifter om djur – och hästar. Tex på matten har vi räknat areor i boxar och hur mycket grovfoder olika hästar äter. Då blir teoriämnena mycket roligare. Det är toppen att få gå en gymnasieutbildning med så mycket häst på schemat och samtidigt få högskolebehörighet.

Emelie Pettersson går i årskurs 1, 2021-2024

Jag kommer från Runemo som är en by utanför Alfta. Jag är uppväxt med travhästar och det är vad jag gör på all min fritid. Mina föräldrar är aktiva i travsporten så jag har hållit på med travhästar hela livet. Jag hade körlicens redan innan jag började gymnasiet och hade även hunnit med att köra några travlopp. Men jag ville ändå gå en skola med hästinriktning eftersom hästar är det jag brinner för. Det mesta här är precis såsom jag tänkte mig förutom att vi i årskurs ett både rider och kör. Och det är Jättekul att rida! Skolans hästar är välutbildade och hjälper mig att utvecklas.

Jag pendlar, åker buss och det fungerar bra. Jag tycker de vanliga ämnena går lättare nu jämfört med högstadiet då de varvas med praktiska lektioner. De gör att jag orkar hålla fokus hela dagen. Det blir också lättare med de vanliga ämnena då de ofta är djurrelaterade.
Jag brukar stanna kvar på skolan ibland efter skoltid och även åka hit på min fritid. Det är så bra kamratskap här och jag vill vara med om det händer nåt. Tex så löshoppades hästarna på jullovet. Det ville jag vara med på. Rida på fritiden vill jag också. Hemma har vi bara travhästar och det är inte samma sak att rida på dem. Det är toppen att vi får rida på helger och lov.