Simon Wall från Arbrå har alltid varit hästintresserad och när det var dags att välja gymnasium var det självklara valet att gå en skola som inriktade sig just på det. Han fastnade för Nytorps koncept och har inte ångrat sig sedan dess.

– Det är en väldigt familjär skola som tar vara på sina elever. Både Birgitta, Katarina, Henrik och Örjan är fyra väldigt duktiga branschfolk och jag tror det är väldigt viktigt att man lär sig från folk som har varit med ett tag i branschen. Det gör inget om du inte kan något innan du börjar på skolan för har du intresset så fixar de allt åt dig och vill du nå någonstans så hjälper de dig på vägen.

Simon är intresserad av både trav och ridning, men när det var dags att välja inriktning blev det trav på grund av att han själv hade travhäst och tänkte att det var lättare att få tillbaka något genom travet.

–Praktiken gjorde jag både i trav och ridsport. Jag var hos travtränaren Jan-Olov Persson i Hudiksvall, och hos hoppryttare Sara Åkerblom i Spanien.

– På skolan vill de ju att man ska lära sig och bli duktig på häst generellt, så det spelar ingen roll om du väljer att vara i ett rid eller travstall utan huvudsaken är att du är en duktig hästskötare, och chansen jag fick att åka till Hanna i Spanien i fem veckor den var ju helt magisk! Det bär jag med mig än idag. Utan Nytorps Hästgymnasium hade inte jag haft den grund som jag har idag i min hästhållning. Alla elever på skolan erbjuds göra hästskötarexamen. Jag var, och är så intresserad av bredden i hästsporten att jag ville (och fick) göra hästskötarexamen både som trav- och ridhästskötare.